Moje domovská stránka : www.kuknamys.cz -     Letecký simulátor L-159A Alca     Sbírka modelů 1:48     Astronomický dalekohled     Fotografie domácích mazlíčků     A další nesmysly :-)    


Popis misí pro simulátor Aero L-159A Alca


Popis misí pro simulátor Aero L-159A Alca

Pro simulátor L-159A Alca je vyvíjena jediná skutečná mise, kdy je možné použít zbraňové systémy. Tato mise je létána z Vodochodského letiště směrem na sever a je náročná jak na znalost simulátoru tak i na soustředění během letu s nízkou viditelnosti a částečně v mracích. Protože "zaletět" tuto misi je pro úplného začátečníka naprosto vyloučené a i já si chci na simulátoru občas "zalétat" jen tak pro radost vzniká tak série misí založená na programu FS Recorder. Tento dodatečný modul pro FS2004 který je navíc k dispozici zdarma zcela mění možnosti samotného programu FS2004. S jeho využitím vzniklo tak několik nahraných misí které je možno létat na i jiných letištích a navíc má virtuální pilot možnost setkat se na počítačovém nebi s řadou zajímavých letounů. Létají se vždy tak, že jediným úkolem "pilota" je sledovat svého vedoucího od startu až do přistání. Tyto mise jsou zde popsány za využítí nahraných dat z letového zapisovače vedoucího letounu. Protože ne vždy je jednoduché sledovat manévry vedoucího je vhodné se před absolvování mise detailně seznámit s rychlostním a výškovým profilem letu a jeho půdorysným zakreslením anebo ještě lépe hlavně rychlostní profil mít během letu stále u sebe.

Veškeré zde vytvořené mise nemají s reálným létáním příliš mnoho společného. Nedodržují platné letové postupy, reálné tratě, jejich rychlostní profily a často jsou zcela smyšlené. Dochází zde i k setkání letadel, které se ve skutečnosti patrně na nebi nikdy nepotkaly. Jsou vytvořeny na míru simulátoru, aby se při jejich létání "pilot" bavil a sledoval jejich místy až příliš dynamický děj. Proto je prosím tak i posuzujte, snaží se být v první řadě především zábavné a "pilota" příliš nenudit.


01 Skupinový let

Tato mise vznikla čistě pro radost a neodpovídá žádnému skutečnému letu. Takže jen na simulátoru máme možnost zaletět si tento historický box. Vedoucím letounem je Mirage, na levé straně letí Mig-23 s kamufláží čerta a na pravé straně boxu letí spárka Migu-21. Pilot simulátoru tento box uzavírá. Startuje se z Vodochodského letiště, proletí se nad letištěm v Ruzyni, následuje nízký průlet nad dráhou v Kbelích a následné přistání na letišti ve Vodochodech.


02 Alca 6060 okruhy

Po startu z letiště Vodochody provedete za vedoucím letounem dva pravé okruhy. Po prvním okruhu se provádí opakovaný vzlet a po druhém okruhu se provádí přistání. Vhodné pro prvotní nácvik létání ve formaci po zvládnutí samostatných letů na okruhu.


03 doprovod 707

Po startu z letiště Vodochody provedete za vedoucím letounem přiřazení do skupiny s AWACSem, který prolétává nad vodochodským letištěm. Dále AWACS zatáčí širokou pravou zatáčkou na dráhu 31 v Ruzyni, kde i přistává. S vedoucím letounem ho doprovodíte na přistání, provedete průlet nad dráhou 10 ve Vodochodech a následně i zde přistáváte na dráhu 28.


04 doprovod B17

Poskytnete čestný doprovod bombardéru B-17 a stíhačkám P-51. Tento doprovod je založený na skutečné formaci pouze trať této skupiny je zcela smyšlená. Odstartujete opět z Vodochod a tentokrát bude vaším vedoucí JAS-39 Gripen. Severně od Kralup se připojíte k letící formaci a doprovodíte ji na průlet nad letištěm Roudnice nad Labem. Potom opět ve formaci s Gripenem zamíříte na přistání na Vodochodské letiště.


05 bojova sletanost

Tento let ve formaci za L-159A je nácvikem bojových obratů ve skupině v prostoru letiště. Udržení ve skupině již není jednoduché a vyžaduje kromě opakovaného nácviku této mise i značné soustředění. Po startu pravou zatáčkou nad Kralupy a potom zpět doleva na průlet nad dráhou. Po průletu levá stoupavá zatáčka, která přechází do zatáčky pravé. Po dosažení výšky 5.000 stop začneme klesat opět na průlet nad továrním komplexem Aero Vodochody. Po průletu levou zatáčku a přeletíme nízkým letem Odolenou Vodu a letíme nad dálnicí. Tu po chvíli levou zatáčkou opustíme a nad Měšiceme přejdeme do zatáčky pravé ze které nasadíme na přistání.


06 EKRN průlet TU

I když ve skutečnosti o vzdušnou ochranu ostrova Bornholm je zcela jistě schopné se postarat dánské letectvo, zahrajeme si na společnou misi Alek a Gripenů při ochraně tohoto ostrova. Absolvujeme scramble start s najetím na dráhu přimo ze stojánky a okamžitý rozjezd. Po startu nasadíme levou zatáčku. Ta se po příletu nad moře značně utáhne a vedoucí zároveň sestupuje ostře až k hladině moře, kde provádí záchyt TU-95 několik málo vteřin před průletem přístavem. V této fázi pozor na předletění vedoucího letounu, je nutné značně zbrzdit rychlost letu. Potom eskortujeme narušitele až do chvíle, než si ho průletem naší formací převezmou Gripeny. Opustíme Tůčko stoupavou levou zatáčkou a zrychlujeme, abychom doprovodily B737 vojenské verze až na přistání na EKRN. Přistáváme spolu s Boeingem a zajíždíme na stojánku, odkud jsme před pár minutami odstartovali.


07 Bornholm Task Force

Tato mise nepatří ani do kategorie leteckých bajek, protože je určená pouze k tomu, aby se nám virtuální "pilot" pořádně vyřádil. Nabízí to, co ve skutečnosti žádný pilot nikdy neviděl. Po startu z letiště Bornhholm za vedoucí Alkou se zařadíme za formaci dvou Tu-95. Ty míří k místu, kde se těsně míji americká letadlová loď Stennis v doprovodu s torpédoborcem s ruskou vrtulníkovou lodí Leningrad. Dvě Tu-95 podniknou několik náletů na americkou letadlovou loď místy téměř v nulové výšce a jedno tůčku sledují dva Hornety a druhé tůčko sledujeme spolu s vedoucí Alkou. Po této divočině, která se naprosto vymyká skutečnému vojenskému mírovému létání vyprovodíme s Hornety tůčka odletovým kurzem a potom míříme za vedoucí Alkou na přistání.


08 Juliana pirati

Také tato mise je z pohledu skutečného letectví čirou fantasmagorií. Ale létá se tak dobře a přináší natolik chytlavý zážitek, že by ji byla škoda zrušit. Startujeme z letiště Princezny Julianny a máme tentokrát dva úkoly. Na vedlejším ostrovu se splašil létající letecký traktor a odstartoval navzdory zákazu. Náš vedoucí podlétne narušitele a při druhém průletu ho směřuje na letiště vzletu. Poté vykonáme ještě několik průletů, kdy vidíme narušitele přistávat a posléze rolovat na stojánku. Nyní hned přejdeme k plnění druhého úkolu. Na velkou výletní loď zaútočily dva pirátské rychlé čluny. Vedoucí při druhém průletu zapálí první z člunů a poté se věnuje druhému člunu. který také zasáhne. Několik průletů věnuje ještě kontrole pacifikace pirátských člunů a zabezpečení výletní lodě, které přispěchala na pomoc japonskou bojová loď. Na posledním průletu také ještě zkontroluje, že letecký traktor stojí na své stojánce na letišti a zamíří zpět na letiště Princezny Julianny. Ve dvojici vykonáme průlet nad drahou a poté utaženou zatáčkou o 360° přistáváme. Tato mise je na manévrování a nízké průlety nad letištěm sevřeným dvěmi kopci již natolik náročná, že udržet se za vedoucím opravdu není snadné. Lze doporučit obzvláště při prvním letu této mise zanechávat výrazně větší odstup za vedoucím, který využívá rozsah rychlosti od minimální až po cca. 450 kts.


09 MERO nálet

Tak v této misi se zase podíváme domů. Na nádrže MERO v Kralupech nad Vltavou míří nepřátelský vzdušný úder. Tři SU-25 a jeden Mig-29 přilétají od Prahy. Odstartujeme za vedoucím, který zatočí nad Prahu a nad Bohnicemi dostihne formaci Su-25. Zatímco Gripen laškuje s Migem formace sůček se rozdělí a jedno z nich udělá oblouk nad vnitřní Prahou ve snaze nás setřást. Vedoucí ho nad lomem u Husince dostihne a sestřelí a zařadí se za další sucho, které po krátké honičce sestřelí za Vodochodským letištěm. Třetí sůčku zatím pronikne na nádrže Mero a protože naše formace L-159A už nestihne tento letoun dohonit zaskočí za nás naštěstí Gripen. Z dálky sledujeme sestřelení třetího sůčka a potom průlet nad letištěm a zatáčkou na přistání. Gripen nás doprovází až na přistání, kdy se oddělí a míří pryč. Mise je samozřejmě nereálná jak ve směru úderu který vede přes Prahu, tak ve snadnosti dostižení a sestřelení Su-25. A koneckonců Mig-29 co každou chvíli proletí okolo nás by ve skutečnosti našim 159-kám asi pěkně zatopil. Takže prosím opět jenom pěkný simulátorový let pro naši zábavu a nic víc.