Tak za prvé. Za vše co jsem byl schopen v následujícím návodu spáchat vděčím kolegovi CSA027 z příspěvku : http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=484349&lan=0&style=2#484349
Za druhé. Protože sám velice tápu v používání jakkýkoliv složitějších programů než je notepad a o grafických programech to platí zvláště, berte vše jako pouhou inspiraci. Mohu a zcela jistě se někde mýlím proto vylepšujte dle vlastních postupů a u všeho používejte i vlastní myslivnu. Zcela jistě existují daleko lepší postupy směřující k danému cíli, nicméně jako hrubá inspirace se následující povídání snad bude někomu hodit.
Stáhl jsem si z adresy : https://3dwarehouse.sketchup.com jednoduchou budovu na pražské adrese. Tato budova ač je jednoduchá tak si ji ještě zjednoduším a připravím si její novou texturu. Obzvláště u složitějších budov je zjednodušování nutnost, protože pokud do Prahy umístíte stovku nových nezjednodušených objektů, tak se FS následně začne ukrutánsky škubat. Věřte mi, já to udělal. A nestálo to za nic. Také texturu je nutno připravit jednu novou protože původní textury objektu mohou být hrubě neoptimalizované (zaberou třeba jen 50% plochy textury a zbytek leží ladem), zcela šílených rozměrů a v extrému jde jejich počet do desítek.
Metod jak dále postupovat může být mnoho. Já změřím rozměry obdélníku základů budovy (ikonka s metrem v horní liště Sketch Upu). Potom vyrobím obdélník libovolných rozměrů, kliknu vpravo dole na rozměry vytvořeného obdélníku a přepíšu na numerické klávesnici její správné rozměry.
Přetáhnu si vytvořený obdélník do blízkosti originální budovy, zvolím v menu vytažení a utvořím zhruba stejně vysokou budovu.
Obdobně vytvořím i druhý blok budovy.
Otočím si pohled zespodu a umažu spodky budov. U jednoho objektu směšná optimalizace při desítkách nebo stovkách objektů už to možná něco dá. Anebo také ne, ale já je prostě umazávám. A basta fidly :-)
Teď si obě dvě budovy přetáhnu a otočím do správného směru tak aby zhruba připomínaly původní objekt.
Budovu teď vyexportuju jako 3DMODEL ve formátu COLLADA *.dae
Díky tomuto kroku mě teď v pracovním adresáři s programem Sketch Up vznikne adresář se jménem našeho projektu, kde jsou uloženy jeho textury. Já si na jednoduché objekty na jeden projekt dovolím použít texturu o rozměrech 256x256 bodů. Do této jedné textury nakopíruji, zmenším či jinak upravím dominantní textury objektu. Jednak redukuji velikost tetxury a za druhé mám potom vždy jeden bgl soubor a k tomu i patřičnou jednu texturu BMP se stejným jménem. To dosti zjednoduší nároky na údržbu našeho projektu. Z počátku jsem to dělal jinak, textury sdílel a vytvářel další zhůvěřilosti a teď když něco na svém projektu potřebuji najít nebo opravit tak je to občas na delší detektivní práci a dost si u toho drbu hlavu.
Texturu v čistém BMP formátu uložím se stejným jménem někam, kde ji najdu. Klidně do pracovního adresáře Sketch Upu.
Teď si zaprvé ťuknu na texturovací "nálevku a otevře se mi okno, kde pod dvojkou ťuknu na přidání nové textury. A otevře se další okno, kde ťuknu zatřetí na vyhledání uložené textury, kterou jsme před chvílí vytvořili.
Jakmile potvrdím velikost textury tak nezapomenu v okně seznamu textur přepsat navržené jméno materiálu na jméno naší budovy. Jinak SketchUp vytvoří texturu s jiným jménem a musím vše předělávat.
Pak pokud nemá zvolenou "nálevku" tak na ní znovu ťuknu a picnu myší na plochu kterou chci texturovat. Textura se tam naleje.
Pravým myšoťukem na ploše otexturované plochy otevřu menu a zvolím Texture - Position
Otevře se mi nepřehledný nesmysl, kde program navrhuje umístění textury. Stačí tahat za připínáček v zeleném rohu textur a tím volit jak správnou velikost textury, tak její orientaci. Některé úkony těžko popisovat. Sketch Up je neuvěřitelně intuitivní nástroj a po chvíli ani nevíte co to vlastně děláte a jde to samo. Zkuste popsat pohyby ruky při zavazování tkaničky. To prostě nejde. Zato než na tu správnou metodu přijdete tak se několikrát málem pominete z toho jak to nepůjde a jak to bude vzdorovat. Chce to klikat a klikat a hodiny si hrát stále dokola. Je to asi stejné jako s tou tkaničkou od bot. Než se jí coby caparti zavazovat naučíte, tak se z toho nejdřív málem pominete. A potom už to jde najednou samo bez velkého přemýšlení.
Tak textura usazená. Naprosto neodpovídá originálnímu vzhledu budovy, je to úplně o něčem jiném. Ale mě to neva já chci, aby to alespoň hrubě původní objekt připomínalo. V počtu desítek objektů je to nesmysl cizelovat. A navíc pokud na tomto objektu spočine při běžném letu vaše oko na vteřinu či dvě tak je to stejně maximum. Mě to prostě takto stačí.
Tak ještě jeden pohled seshora. Už původní budova byla značným zjednodušením originálu a já jdu ještě dále. Díky tomu se mi Praha krásně hýbe a FS-ka běží jako vzteklá.
Původní budovu odmažu a tu novou si přemístím na střed souřadnic nějakým významným způsobem.
A teď si znovu vyexportuji budovu ve formátu *.dae
Otevřu si mapy.cz a najdu si adresu Antala Staška 79. Pro jistotu přepnu do leteckého pohledu. Nekecali - je to vona.
Ťuknu pravou myší na střed souřadnic a dám přidat bod.
Napravo se mi zobrazí souřadnice objektu v tom správném formátu pro konvertor. Pokud správný formát zrovna nemají ťukejte na souřadnice, až se k němu nakonec proťukáte.
Teď si spustím ModelConverterX a zaprvé ve Wizards si dám Convert and Place object wizard. Za druhé načtu vyexportovaný objekt ze Sketch Upu. Za třetí ťuknu že chci konverzi do FS2004. Za čtvrté z www.mapy.cz zkopírují přes schránku souřadnice objektu. A za páté ťuknu na Convert.
Teď stačí vyexportovaný objekt *.bgl z pracovního adresáře scenery umístit do příslušného adresáře Scenery a a texturu *.BMP z pracovního adresáře textur do příslušného FSkovýho adresáře s texturami. Texuru netřeba konvertovat pomocí DXTBMP, Convertor již to zařídil. Potom stačí spustit FS a pokud se vše povedlo, nová budova je na světě. Tedy pro mě vlastně není. Protože se snažím u všech svých objektů omezit jejich viditelnost a napomoci trochu svému PC tak ještě objekt proženu procedurou na omezení viditelnosti. O tom je povídání v jiné části mých návodů.
A ještě moje kratičká poznámka ke grafickým programům. Gmax je pro mě neuvěřitelně složitá věc. Nejdřív se musím spoustu věcí naučit, abych mohl stvořit první jednoduchý objekt. Jenom v jeho menu se zoufale ztrácím. Gmax je pro lidi kterým to pálí, což já nejsem :-( SketchUp se tváří jako prostoduchý nástroj, který vlastně nic neumí a vytvořit první objekt je zde hračka. Ale mám temné podezření, že ve skutečnosti jde o výkonný nástroj. Který své schopnosti na první pohled dovedně skrývá. A nakonec FSDS se jako jednoduchý program tváří a jednoduchým programem i je. Je to samozřejmě velice subjektivní, ale u mě to na plné čáře vyhrál SketchUp. Prosím nepohoršujte se nad mým výběrem, pokud je vaším oblíbeným programem jiný program. Já jsem rád, že umím nakreslit domeček ve SketchUpu a jako vždy mě to naplňuje naprostým nadšením :-)
A ještě poznámka. I když vlastně jak texturu tak i objekt tvoříme v podstatě znova, stejně ušetříme mnoho času. Shánět jak který objekt vypadá a pídit se po vhodných fotografiích pro texturu zabere totiž často více času, než tvoření vlatního objektu. A to že jsem při této metodě závislý na tom co kdo již pro Prahu vytvořil nevadí. Stejně za svůj život už nestihnu zpracovat všechny modely, které již vytvořené jsou. Je jich totiž v případě Prahy docela dost :-)