proJEcT159 je projekt leteckého simulátoru letounu Aero L-159 Alca. Využívá dostupnosti moderních technologií, které nám dnes již přijdou jako naprosto samozřejmé. Bez masového rozšíření počítačů, vyspělých programů pro kreslení, dostupnosti laserových techologií pro vyřezávání a gravírování a bez Internetu umožňujícímu nalezení a sdílení potřebných informací by nebylo vybudování tohoto simulátoru možné.

Historie současného projektu sahá do konce minulého století, kdy jsem sestrojil v domácích podmínkách svůj první velmi primitivní simulátor bojového letounu. Během let se mi podařilo potkávat ty správné lidičky jejich pomoc byla pro mě neocenitelná. A tak se podařilo postupně vyvinout strukturu domácího simulátoru, který je technologicky naprosto jednoduchý a zároveň přestal být být pouhou jednoduchou hrou.

Poslední technologický demonstrátor z konce roku 2014 spolu s možností konzultovat a sdílet jeho vývoj s dalším simulátorovým nadšencem nyní umožňuje vše přenést kvalitativně o třídu výše. Simulátor sice nikdy nedosáhne úrovně armádních simulátorů používaných pro výcvik skutečných pilotů, ale díky jeho komplexnímu vývoji vyžaduje i jako pouhá hračka od svého "pilota" řadu skutečných pilotních návyků. Splnění současné mise speciálně vyvinuté pro tento simulátor již není rozhodně jednoduchou záležitostí a vyžaduje důkladnou znalost zjednodušených simulovaných systémů, schopnost orientace v letovém prostoru na simulovaném bojišti, správné návyky letu ve skupině, schopnost zaujmout své místo ve formaci a najít nepřítele za použití radaru, a rychlé a správné reakce při ohrožení nepřítelem.

Simulátor používá jako základní program Microsoft Flight Simulator 2004 se scenérií připravenou přímo na míru všem jeho požadavkům. Simulovaná bojová zóna se od letiště Aero Vodochody rozprostírá až k severním hranicím Čech.

Simulátor používá běžné PC počítače na malé lokální síti. Některé PC simulují jednotlivé systémy letounu a tak díky sdílení výpočetního a grafického výkonu se simulace stává rychlou i na dnes již hardwarově zastaralých PC. Jiné PC zase obcházejí omezení programu FS2004 či jeho nedostatky tak, aby byla umožněná relativně kvalitní simulace. Hlavním krédem simulátoru je ve skutečnosti umožnit perfektní hráčský zážitek, kdy se virtuální pilot nebude mít čas nudit a bude plně zaměstnán řízením letounu a nutnými reakcemi na vnější podněty. Čímž se vlasně dostáváme k základnímu krédu tohoto hračkoidu : "Kdo si hraje, nezlobí :-) !"

Pro simulátor je vyvíjený program v C++ který pro spolupráci na počítačové síti a spojení s programem FS2004 používá moduly Pete Dowsona FSUIPC a WideFS. Základní program simuluje přístrojovou desku na LCD monitoru 24".

Ovládání simulátoru reálnými tlačítky a spínači umožňují desky Arduino 2560 Mega doplněné speciálně vyrobeným shieldem pro použití v simulátoru.

Na desky Arduino 2560 Mega jsou připojené jednotlivé ovládací panely.

Celá konstrukce simulátoru se bude skládat z jednotlivých modulů, které umožní jeho jednoduchou přepravu a nastěhování běžnými dveřmi o šířce 80 cm.

Na jaře roku 2016 získal simulátor i další podstatnou vlastnost. Jak nová konstrukce tak i starší díly začaly být překreslovány do jednoduchých plánů tak, aby v případě potřeby bylo možné simulátor vyrábět i sériově.

Na základě výše uvedených skutečností si vám dovoluji na tomto místě zároveň oficiálně představit naší dvoučlennou vývojovou skupinu, která se v následujících letech dle svých velmi omezených možností bude snažit přivést tento projekt a naše sny do několika plně operačních simulátorů. Vítejte ve světě TUBRO4flightsim

Cesta vedoucí k dokončení tohoto simulátoru je dlouhá a její konec je v nedohlednu. Vzniká zde totiž něco, co bylo v minulosti vyhrazeno pouze velkým leteckým továrnám. Moje poděkování patří všem těm, kdo mi na této mé cestě pomohli radou či skutkem a bez nichž by do virtuálního nebe na půdě mého domečku tahle krásná mašina nikdy nemohla vzlétnout.

Kluci a pánové Vám všem - díky moc !