Moje domovská stránka : www.kuknamys.cz -     Letecký simulátor L-159A Alca     Sbírka modelů 1:48     Astronomický dalekohled     Fotografie domácích mazlíčků     A další nesmysly :-)    


Zvídavé dotazy


Zvídavé dotazy

Zde najdete popisy některých vlastností simulátoru :




- obecně je nutné řící že simulátor využívá jen některé vlastnosti FS9 a jiné naopak přidává. Je programován pouze na jednu misi v oblasti severně LKVO a pro obecné létání na jiných letištích není zcela vhodný, může zde docházet k různým nefunkčnostem.Rovněž pokud spolu nebude příslušným způsobem spolupracovat zhruba desítka počítačů, bude simulátor funkční pouze z části. I když obecně jednotlivé technologie používané v simulátoru jsou jednoduché, jejich složením vznikla relativně komplikovaná věcička.




- 7 - joystick je Thrustmaster TM1600, vřele doporučuji. Má halovy sondy, je precizní a přesný s nulovou potřebou kalibrace. Plynová páka využívá jednu jeho osu na joysticku nepoužitou. Tzn. že jsou z joysticku jsou vytažené dráty vedoucí k tahovému potenciometru, který je spřažen s přípustí plynu. Tlačítka na přípusti plynu jdou zase k jednotlivým PC simulátoru tzn. nikoliv do FS9 PC. Ovládaji speedbrake a pohyb kurzoru na MFD při zaměřování cíle a jeho zamčení resp. odemčení. Teprve když si to člověk odzkouší zjistí, že princip HOTAS je opravdu důležitý a může rozhodnout o přežití pilota na bojišti.


- 6 - navigace nevyužívá fukce FS9 kromě čtení aktuální polohy z FSUIPC. Program generátor_misi část traťových bodů pevně určí a část bodů mírně posune tak, aby pilot neletěl vždy zcela přesně tu samou trať. Tuto informaci zapíše do textového souboru. Tento textový soubor si přečte L-159MFD a trať zobrazí pilotovi. Patrně by bez problémů šlo tento soubor editovat i ručně a zadávat si vlastní trať bez použití PC generator_misi. Nezkoušeno.


- 5 - navigace nevyužívá fukce FS9 kromě čtení aktuální polohy z FSUIPC. Program generátor_misi část traťových bodů pevně určí a část bodů mírně posune tak, aby pilot neletěl vždy zcela přesně tu samou trať. Tuto informaci zapíše do textového souboru. Tento textový soubor si přečte L-159MFD a trať zobrazí pilotovi. Patrně by bez problémů šlo tento soubor editovat i ručně a zadávat si vlastní trať bez použití PC generator_misi. Nezkoušeno.


- 4 - COM rádio na simulátoru obchází funkci běžného rádia FS9 resp. ji vůbec nevyužívá. O tuto funkci se starají celkem tři PC. PC generátor_misi určí kdy, kdy je nutné přehrát zvukový soubor, který jsem si sám nahrál. Tuto informaci resp. unikátní číslo zvuku spolu s frekvencí na které má být zvuk přehrán zapíše do textového souboru. Program resp. PC MFD L159_MFD zase do textovém souboru zapíše informaci, kterou frekvenci má naladěnou pilot simulátoru. No a nakonec PC Sound si oba textové soubory přečte a pokud má být přehrán zvuk komunikace na frekvenci na které je právě naladěn i pilot, tak příslušný zvuk přehraje.


- 3 - pro obsluhu tlačítek klávesnice displeje na levé a pravé polovině palubní desky slouží dva vykuchaný tišťáky (jedn pro levou, druhý pro pravou) z naprosto běžné USB klávesnice. Klávesnice se rozšroubuje, vyndá se tišťák, seškrábe se z cuprexu kontaktů tišťáku vodivá vrstva a připájí se drátky na expander port z jednostranného cuprexu jen ručně vyrytého. Potom se najdou kombinace požadovaných kláves obyčejným zkratováním pomocí profi programu nebo mojí utilitky (PC patrně několikrát během tohoto vytuhne neboť z toho bude zmateno případně ho vypneme). Na obvod MFD panelu přilepíme obyčejné drobné spínače v mém případě z GME a je hotovo. Je to velmi levné i když pracné. Musí se připočítat v ideálním případě jedna či dvě zničené klávesnice pro naše pokusy a některé se také brání pájení a je nutné je zahodit. Vzhledem k velmi rychlé obměně typů klávesnic v obchodě je již po roce vždy nutné zkoušet novou, neboť staré osvědčené v nabídce nemusíte již nalézt. K PC potom máme připojené dvě klávesnice. Jednu klasickou pro obluhu PC a druhou pro obsluhu MFD klávesnice samotného displeje.


- 2 - samotný obslužný program resp. jeho zdroják se jmenuje Lesson13.cpp. Je to univerzální název pro všechny moje programy, protože vše zde vzniklo z 13 lekce NeHe tutoriálů pro OpenGL. Jednotlivé programy se tak liší jen názvem adresáře a samotné jméno programu je vždy Lesson13.exe. Spolu s Lesson13.cpp je nutné mít i další soubory vývojového prostředí a ty kompilovat společně. Na mých stránkách jsou ale staré zdrojové soubory, nové je nutno zaslat. Nikoliv proto že by zdrojáky byly tajné (naopak jsou dostupné pro každého kdo o to požádá), ale důvod je prostý. Změnil jsem systém zálohování a vnitřní distribuce přes USB flashku.


- 1 - program pro obsluhu palubní desky je stejný pro levou a pravou polovinu. Jen se přepíná pro levou a pravou část, více se najdete po stisku F12 a následně po přepnutí MFD na stránku TEST